Betye Saar: Call and Response

September 25, 2021 - January 2, 2022 9/25/2021 12:00 AM 1/2/2022 12:00 AM
Español

One of the most significant assemblage artists working today, Betye Saar (born 1926, Los Angeles) addresses spirituality, gender, and race in her art. Part of the strong Southern California tradition of artists using found objects (including Edward Kienholz, John Outterbridge, and Noah Purifoy), she combines items typically discovered at flea markets and secondhand stores into conceptually and physically elaborate creations. Saar’s creative process, however, does more than reflect on the outside world; she ruminates on and plays with objects and ideas, making sketches inspired by specific items in her possession. These sketches form an essential part of what she considers the mysterious transformation of object into art.

Saar has kept sketchbooks throughout her career, laying out quick visuals for works, jotting down ideas about materials and potential titles for finished pieces. She has also kept more elaborate travel sketchbooks containing exquisitely beautiful watercolors and collages, many with motifs that recur throughout her work (hearts, eyes, hands, lions, celestial bodies.)

Saar’s creative process starts with a particular found object—a cot, a tray, a birdcage, an ironing board—since she feels objects have stories to tell. These objects are ordinary, used, slightly debased, things the rest of us would simply pass by. After identifying a primary object, Saar surveys her stockpile of other found materials to see what feels appropriate to combine with it. Only when she has arrived at a vision of the final work in her mind’s eye does she make a sketch. “The sketch is to remind me how [a piece] is going to look when I get it put together.”

This exhibition offers the first public opportunity to view Saar’s sketchbooks and to examine the relationship among Saar’s found objects, sketches, and finished works, shedding new light on her art.


Multimedia

 
Symbols in Betye Saar: Call and Response

Associate Curator Dr. Leigh Arnold provides a key to Saar’s symbolic lexicon and shares the many layers within the work of Betye Saar.

Art + Film

LACMA Productions shares Betye Saar: Taking Care of Business.

Artist Interview

Betye Saar speaks about I'll Bend But I Will Not Break.

 


This exhibition was organized by the Los Angeles County Museum of Art.

 

 


Una de las artistas de colección más significativas activas en la actualidad, Betye Saar (nacida en Los Ángeles en 1926) trata la espiritualidad, el género y la raza en su arte. Parte de la fuerte tradición de artistas del sur de California que utilizan objetos encontrados (que incluye a Edward Kienholz, John Outterbridge y Noah Purifoy), ella combina artículos que típicamente se descubren en mercados de pulgas y tiendas de segunda mano, en creaciones conceptual y físicamente elaboradas. El proceso creativo de Saar, sin embargo, hace más que reflexionar acerca del mundo exterior; ella rumia y juega con objetos e ideas, haciendo bocetos inspirados por artículos específicos que posee. Estos bocetos configuran una parte esencial de lo que ella considera la misteriosa transformación de objeto en arte. 

Saar ha conservado cuadernos de bocetos a lo largo de su carrera, trazando así rápidas visualizaciones para trabajos, apuntando ideas acerca de materiales, y títulos potenciales para piezas acabadas. También ha conservado cuadernos de viaje más elaborados que contienen acuarelas y collages exquisitamente bellos, muchos con motivos recurrentes a lo largo de su trabajo (corazones, ojos, manos, leones, cuerpos celestiales).

El proceso creativo de Saar comienza con un objeto encontrado particular—un catre, una bandeja, una jaula, una tabla de planchar— pues ella siente que los objetos tienen historias que contar. Estos objetos son comunes, usados, cosas levemente desvalorizadas que el resto de nosotros simplemente pasaría por alto. Luego de identificar un objeto primario, Saar inspecciona su inventario de otros materiales encontrados para ver qué siente que sería apropiado para combinarlo con éste. Sólo cuando ella ha alcanzado en su mente una visión del trabajo final es que realiza un boceto. “El boceto es para recordarme cómo se verá [una pieza] cuando logro ensamblarla.”

Esta exhibición ofrece al público una oportunidad de ver los cuadernos de bocetos de Saar y de examinar la relación entre los objetos encontrados de Saar, sus bocetos, y sus trabajos terminados, arrojando nueva luz sobre su arte.


Esta exhibición fue organizada por el Museo de Arte del Condado de Los Ángeles.
 


Nasher Sculpture Center
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